Rólunk
Nyelvi előkészítő osztály
(egész napos oktatási formában)
A nyelvi tagozatos osztályban 1-2. évfolyamon a 2013/2014-es tanévtől egész napos iskola formájában tanulnak a gyerekek. A szülők angol és német nyelv közül választhatnak. A szabadon felhasználható órakeretből hetente 2 órát idegen nyelv oktatására fordítunk.
A tanítás 800- 1615 tart, amely idő alatt két egyenrangú tanító irányításával délelőtti és délutáni váltásban közismereti és készségtárgyakat oktat. Az órarendben délelőtt és délután is 2-2 tanórát tartanak, közötte tartalmas szabadidő eltöltést biztosítva a tanulók pihenését, életkori sajátosságukhoz mérten kielégítve mozgásigényüket illetve az érdeklődési körüket.
A pedagógusok „guruló” munkaszervezéssel dolgoznak, ami azt jelenti, hogy reggel 8-tól 12-ig egyikük, 12-től délután 1615-ig másikuk irányítja az osztály munkáját, majd a következő napon váltják egymást, így aki előző nap délutánig szervezte a teendőket, másnap az ő vezetésével kezdik a napot az osztályban.
A tanulók egész napos osztályba történő felvételénél a szülőt tájékoztatni kell arról, hogy a délelőtti és a délutáni foglalkozások kötelező minden gyermek számára. A délutáni tanórákról és foglalkozásokról való hiányzást igazolni kell.
Az egész napos iskola előnyei:
- Az iskolába lépés jelentős változás a gyermek és a szülő életében. Az egész napos iskola megkönnyíti az átmenetet az óvoda és az iskola között, könnyíti a beilleszkedést.
- Oldottabb légkör tapasztalható meg az egész napos iskola tanulásszervezési formába.
- Két egyenrangú pedagógus vezeti az osztályt, akik felosztják egymás közt a tantárgyakat humán és reál blokkra. Ez a lehetőség biztosítja a pedagógusok számára, hogy a saját tantárgyaikat a korszerű tartalmak és formák megismerésével, a legmagasabb szinten, magukat folyamatosan képezve tanítsák.
- A pedagógusok nem csak a tanítási óra kereteiben ismeri meg a gyermekeket, hanem a szabadidős tevékenységek körében is, amelyek egy kötetlenebb időtöltést foglal magába.
- A délelőtti és délutáni 2-2 tanítási óra nem jelent olyan megterhelést a gyermekeknek, mintha egyhuzamban kellene 4-5 tanítási órán részt venniük a tanulóknak.
- A kötetlenebb napirend lehetőséget ad a pedagógusnak, hogy figyelembe vegye a gyermekek terhelhetőségét és életkori sajátosságait. A napirend rugalmasan kezelhető a gyermekek aktuális fizikai, pszichés terhelhetőségének, a tantárgyak nehézségi fokának figyelembe vételével.
- A pedagógusoknak lehetőségük van az életkori sajátosságokat figyelembe venni a tanórák időtartamában és sorrendjében. A tanítási órák közötti szabadidős foglalkozások alatt elegendő idő van a pihenésre, a játékra, az egyéni érdeklődési körök kielégítésére, a testmozgásra, a szakkörökre.
- Egyenletes terhelés nap mint nap, így a tanulók elvégzik a napi feladataikat, vagyis nem szükséges az otthoni munka. A tankönyveket (kivéve az olvasókönyv) csak a hétvégére viszik haza a tanulók, így a szülők nyomon követhetik gyermekük iskolai munkáját. Az iskola pedig biztosítja hét közben a taneszközök biztonságos tárolását a tanteremben.
- Az iskolába lépő gyermekek eltérő fejlettségi szinttel kerülnek az iskolába, ezért terhelhetőségük sem egyforma. Ez a tanulásszervezési forma lehetőséget ad egy időben a tehetséggondozásnak és a felzárkóztatásnak.
- Csökken a tanulási kudarc esélye, mivel a pedagógus azonnali visszajelzést kap az önálló tanulás alatt az elsajátított képességekről, készségeket. A tanulók differenciált oktatása a tanórákon, illetve önálló foglalkozásokon való fejlesztése lehetővé teszi a felzárkóztatást.
Napirend:
- beszélgető kör
- kötelező tanórák
- önálló tanulás
- szervezett szabadidős foglalkozások
- kötetlen szabadidős foglalkozások
- étkezés-, és tisztálkodási időszak
Beszélgető kör: Minden reggelt a tanítás megkezdése előtt lehetőség van beszélgető körre, amely lehetőséget ad a tanulóknak, hogy elmeséljék élményeiket, érzelmeiket, problémáikat. A pedagógus pedig a foglalkozás alatt jobban megismeri a tanulókat. Megbeszélik a nap menetrendjét, a híreket illetve az esetleges felmerülő problémákat.
Kötelező tanórák: A tantervekben megfogalmazott órák megtartása.
Önálló tanulás: A nevelőmunka egyik legnehezebb és legjelentősebb nevelő feladata. Fontos az önálló tanulás képességének folyamatos fejlesztése, a tanulás technikájának tanítása. A fő céljaink közé tartozik, hogy a tanulók kedvüket leljék a tanulásban. A házi feladatot a tárgyat tanító pedagógus végezteti el az adott tantárgyból, így a pedagógus azonnali visszajelzést kap az elsajátítás mértékéről, a hiányosságokról és ezáltal azon tudja azokat korrigálni, pótolni, felzárkóztatni. Ez az órarendi szakasz rövidebb, mint egy átlagos tanítási óra, kb. 20-25 perc.
Szervezett szabadidős foglalkozások: A gyermekek érdeklődési körét figyelembe véve tanórán kívüli foglalkozásokat (szakkörök, kirándulások, tanulmányi versenyek,vetélkedők, mozilátogatás, színházlátogatás, stb.) szerveznek a pedagógusok. szakköröket, foglalkozásokat kínálnak a tanítók a gyermekeknek. A kor követelményeinek megfelelően informatika készségfejlesztést, dráma szakkört, néptánc-foglalkozást és logika szakkört biztosunk a tanulóknak, így biztosítva a szabadidő hasznos eltöltését.
Kötetlen szabadidős tevékenység: A tanulók kötetlenül tölthetik ezt az időmennyiséget. A tevékenységek alatt önállóan választják ki, hogy kivel, milyen eszközökkel kívánja eltölteni a rendelkezésére álló időkeretet. Ezen idő alatt biztosítjuk a pihenést, a regenerálódást, fejlődik személyiségük, erősödnek társas kapcsolataik, kielégülnek az egyéni érdeklődéseik és biztosítja a szabad választás élményét.
Étkezési- és tisztálkodási időszak: Elsődleges feladatunk a helyes és kulturált ebédlőhasználat, a kulturált étkezési, tisztálkodási (kézmosás, mosdózás, fogmosás) szokások kialakítása, az egészséges és helyes táplálkozási szokások elsajátítása.
Mindennapos testnevelés
A Helyi tantervben megfogalmazottak alapján az órarendben heti 3 órát építünk be. Lehetőségünk van a szabadidős órakeretből heti 1 órát néptánc-foglalkozásra fordítani. Azon a napon, melyen nincs testnevelés óra vagy néptánc-foglalkozás az önálló órák (maximum 30 perces időtartam) fennmaradt idejében játékos sportfoglalkozást biztosítunk a tanulóknak, így kielégítve az életkori sajátosságoknak megfelelően a napi mozgásigényt, illetve a pihenést és regenerálódást biztosítva a tanulóknak a tanítási órák között.